
Liburna terug naar Millingen?
Wij, Stichting Bedrijven Investeringszone (de BIZ), zijn benieuwd of de inwoners van Millingen en omgeving achter het initiatief staan om de Liburna een mooie plek te geven in het dorp waar het schip is gebouwd en waarlangs in het verre verleden de Romeinse Liburna's op de Rijn voeren.
Omdat wij graag willen weten hoe de bevolking van Millingen hier tegenover staat nodigen we jullie uit een korte enquête in te vullen. Op deze manier hopen wij te weten te komen of er voldoende draagvlak is voor ons initiatief om ons in te zetten om de de Liburna weer naar Millingen te halen. We zijn in gesprek met Orientalis en zij staan niet afwijzend tegenover ons initiatief.
Alvast bedankt voor je tijd.
Roland Gesthuizen (Voorzitter BIZ)
Hoe kijkt de gemeente naar dit initiatief?
We hebben onze plannen ook aan de gemeente verteld. Zij geven ons verschillende aandachtspunten mee. We zullen bijvoorbeeld opzoek moeten naar fondsen om dit te financieren en vrijwilligers om de boot te onderhouden. De gemeente wil niet meebetalen voor transport en de onderhoudskosten. Ook maakt de gemeente zich zorgen voor vernieling.
En we moeten natuurlijk een plek vinden voor de boot. Dit is waarschijnlijk op gemeentegrond, we gaan dan weer in gesprek met de gemeente. Maar voordat we dit allemaal oppakken zijn we heel benieuwd hoe jullie naar deze plannen kijken.
Wat is de Liburna?
Scheepsbouwer Kees Sars heeft in de periode van 2009 t/m 2012 met hulp van werkloze jongeren op de scheepswerf een replica gebouwd van een Romeins militair vrachtschip. Een schip dat 2.000 jaar geleden veelvuldig hier op de Rijn voer. Het schip is helemaal van eikenhout gebouwd en weegt ruim vijf ton. Ondanks dat gewicht is het heel sierlijk, snel en wendbaar. Het schip was bedoeld voor het bevoorraden van de forten die de Limes bewaakten. Ook werd het schip gebruikt om snel berichten naar de verschillende limesforten te brengen. Het schip kon worden gezeild en er waren ook roeiers aan boord. Tot augustus 2014 bestond in Millingen aan de Rijn een klein museum dat aandacht bood aan het herbouwen van dit oud Romeins patrouilleschip. Op 5 april 2012 is het schip Rufia Materna gedoopt en ter water gelaten. Rufia Materna een Romeinse priesteres wordt gezien als de een van de vroegst Romeinse inwoner van Millingen. Hierboven en hieronder zie je een foto van de boot.
Millingen ligt langs de Neder-Germaanse Limes, de officiële naam van dit deel van de grens en erkend als UNESCO Werelderfgoed. Millingen heeft een rijke Romeinse geschiedenis en de Liburna is hier onlosmakelijk aan verbonden.

(Foto's: Wil Gipman)
Fases
Publiceren van de uitkomst
Beste mensen,
Allereerst, iedereen die de moeite heeft genomen om onze enquête in te vullen, hartelijk bedankt!
Totaal hebben 83 mensen gereageerd. Op de vraag of de Liburna terug moet naar Millingen heeft 89% van hen positief gereageerd. Slechts 9 van de 83 mensen stemde op ‘Nee’. Ook in de wandelgangen reageren mensen positief op het initiatief.
Voor de locatie waar de Liburna het beste zou kunnen liggen stemde een kleine meerderheid (55%) voor de plek onder aan de dijk bij het Zalmkerkje. 29% vond ‘ergens in het centrum’ een geschikte plaats en 12% de Meester van de Bergstraat tegenover Café de M’ooijewaard. Slechts 4% stemde voor het Oranjeplein.
In het commentaarveld zijn de volgende suggesties voor de plaats gedaan: Bij het Gasthuis of de Natte, bij Den Ienloop of ergens in het centrum op de Heerbaan, bij de Gelderse Poort, de Loswal of een andere locatie aan de Rijndijk, in speeltuin de Steense Gemeente, op de plas bij de Waiboerweg of Molenkolk, of op de plaats waar de Liburna oorspronkelijk lag. Enkele zien vooral waarde i.c.m. een bezoekerscentrum voor uitleg en context. Meerdere commentaren geven aan dat een duidelijk informatieve beschrijving bij de Liburna essentieel is. De grootste bezwaren van de tegenstemmers zijn: de kosten en gebrek aan belangstelling van de bezoekers die Millingen aan doen.
Hoe nu verder? De eerste stap is een gesprek met de Gemeente Berg en Dal over de uitkomst van deze enquête, die aangeeft dat er draagvlak is voor dit initiatief. Als de uitkomst van dit gesprek is dat de Gemeente ons een geschikte locatie kan toewijzen dan volgt overleg met Museum Orientalis.
Als beide gesprekken positief verlopen dan gaan we een volgende fase in waarin wij voldoende financiële middelen en vrijwilligers moeten vinden voor ons project. Wij houden u via de bekende kanalen, Facebook. BD1, Rozet, Gemeentenieuws op de hoogte van de voortgang.
Nogmaals, bedankt voor uw steun en stem.
Roland Gesthuizen (Voorzitter BIZ)
