
Onderzoek grondwateroverlast Beek
De gemeente start met een onderzoek naar overlast van grondwater in Beek.
Grondwateroverlast komt van onder de grond, door een te hoge waterstand of door water wat van nature uit de grond omhoog komt.
Waarom doen we dit?
Inwoners in Beek hebben gemeld dat er problemen zijn met het grondwater. We gaan dit onderzoeken.
Wat gaan we doen?
- Enquête inwoners: We versturen een enquête naar de inwoners. Met de enquête willen we in beeld krijgen waar in Beek problemen met het grondwater zijn,
- Metingen grondwaterstand: We meten regelmatig hoe hoog het grondwater staat.
De resultaten van de metingen en de enquête gebruiken we om maatregelen tegen grondwateroverlast te nemen.
Planning
De planning en de verschillende fases ziet u hieronder.
Fases
Resultaten
Bedankt voor de velen reacties. We zijn druk bezig met alle input die u gegeven hebt. Graag gaan we hier binnenkort nog actief met u over in gesprek. Uit de resultaten blijkt dat veel mensen in Beek wateroverlast ervaren, vooral in de kruipruimte en kelder. Er worden verschillende vormen van overlast benoemd. Zo komen bijvoorbeeld vochtige muren en schimmelvorming geregeld terug. Ook in de tuin wordt vaak wateroverlast gemeld, met name na hevige regenval.
Ook worden er goede tips en oplossingen gegeven om de overlast te verminderen, zoals het plaatsten van ventilatiekanalen en -roosters, het gebruik van vochtvreters of het ophogen van de tuin met grind of zand. Ook is gesuggereerd om natuurlijke watergebieden aan te leggen om de overlast te verminderen en de biodiversiteit te bevorderen.
In onderstaande afbeelding ziet u een deel van de reacties die wij hebben gekregen:

Er worden verschillende vormen van overlast benoemd. Er is een onderscheid te maken tussen de overlast van grondwater en de overlast die het gevolg is van hevige regenval. Dit wordt in onderstaande afbeelding verduidelijkt.

