
Onderzoek grondwateroverlast Beek
De gemeente start met een onderzoek naar overlast van grondwater in Beek.
Grondwateroverlast komt van onder de grond, door een te hoge waterstand of door water wat van nature uit de grond omhoog komt.
Waarom doen we dit?
Inwoners in Beek hebben gemeld dat er problemen zijn met het grondwater. We gaan dit onderzoeken.
Wat gaan we doen?
- Enquête inwoners: We versturen een enquête naar de inwoners. Met de enquête willen we in beeld krijgen waar in Beek problemen met het grondwater zijn,
- Metingen grondwaterstand: We meten regelmatig hoe hoog het grondwater staat.
De resultaten van de metingen en de enquête gebruiken we om maatregelen tegen grondwateroverlast te nemen.
Planning
De planning en de verschillende fases ziet u hieronder.
Fases
Enquête mogelijkheden waterberging
Wij zijn bezig met een onderzoek naar wateroverlast in Beek en welke maatregelen we kunnen nemen. Nu kijken we naar plekken waar we water naartoe af kunnen voeren en te bergen. Eén van die locaties die we aan het verkennen zijn is die groenstrook in Beek. In deze groenstrook zijn verschillende initiatieven en voorzieningen. Het doel van deze enquête is om het huidig gebruik van de groenstrook in beeld te krijgen en of er een dubbelfunctie kan ontstaan op deze locatie zodat we hier ook water kunnen opslaan bij/na hevige regenval. Dit betekent dat we zo veel mogelijk waterberging willen combineren met bestaande en/of nieuwe initiatieven
Voor de duidelijkheid: We zijn op dit moment enkel aan het verkennen wat de mogelijkheden op deze locatie zijn. Er is nog niks besloten dat we op deze locatie daadwerkelijk iets gaan doen.
