
Testen met oppompen water
Waterstand de Groesbeek
De Groesbeek is de beek die door het centrum van Groesbeek stroomt. Op dit moment houdt de gemeente de beek kunstmatig in stand door grondwater op te pompen. De komende periode gaan we testen hoeveel (grond)water er nodig is om de beek gevuld te houden. Het gaat dan om het gedeelte van de beek bij het marktplein en bij de kerk.
De pomp draait nu 8 uur per dag. Vanaf 1 mei gaan we de draaiuren van de pomp halveren naar 4 uur. We kijken dan hoe snel het water in de beek daalt. Het is niet de bedoeling dat de beek bij het testen droog valt. Gaat dat gebeuren? Dan schroeven we het aantal uren gewoon weer op.
Waarom gaan we testen?
De bron van deze beek geeft helaas al een tijd geen water meer. Er is dus geen natuurlijke aanvoer van water. De gemeente houdt de beek nu kunstmatig in stand door grondwater op te pompen. Dit is niet duurzaam. Daarom willen we zo min mogelijk grondwater oppompen of helemaal stoppen met oppompen. Door te testen kunnen we zien hoeveel opgepompt water er nu echt nodig is.
We gaan ook kijken of we beek op een andere manier kunnen vullen. Bijvoorbeeld door regenwater te gebruiken in plaats van opgepompt grondwater.
Andere inrichting de Groesbeek
De bron van de Groesbeek geeft geen water meer en het oppompen van grondwater is niet duurzaam. De gemeente moet daarom nadenken over een andere inrichting van de beek. Dit doen we samen met onze inwoners. Bij een inloopavond op 12 april hebben inwoners meegedacht over een andere inrichting van de Groesbeek.
De komende tijd gaan we alle ideeën van inwoners onderzoeken. Het terugbrengen van de draaiuren van de pomp, is een van die onderzoeken.
Na de onderzoeksperiode maken we verschillende ontwerpen voor de Groesbeek. Bij deze ontwerpen kijken we ook naar de kosten. Met de ontwerpen gaan we vervolgens naar de gemeenteraad. Nadat de raad heeft bepaald welke richting we opgaan, gaan we nog een keer met onze inwoners in gesprek.
Update mei 2024: Water in het centrum
Enige tijd geleden hebben wij onderzoek uitgevoerd naar de waterdichtheid van de bak en de hoeveelheid water die we moeten oppompen om de beek gevuld te houden. Dit onderzoek heeft ons onvoldoende inzicht opgeleverd en daarom hebben wij adviesbureau RHDV ingeschakeld om aanvullend onderzoek uit te voeren. Samen met hen hebben we alle mogelijkheden waardoor de bak zijn water verliest in beeld gebracht en proberen we te achterhalen welke in de praktijk er voor zorgen dat het water snel uit de Groesbeek verdwijnt.
De uitkomst van dit onderzoek laat zien dat het water grotendeels via de zijkanten van de beek wegstroomt. Dit betekent dat het adviesbureau een aantal varianten uitwerkt waarmee we er voor kunnen zorgen dat we geen water meer verliezen en dat we dus ook minder water op hoeven te pompen om de Groesbeek gevuld te houden. Ook gaan we het water wat we oppompen zoveel mogelijk rondpompen om zo duurzaam mogelijk met het water om te gaan. De varianten de het adviesbureau voor ons uitwerkt leggen we voor aan het college (of Raad) en deze gaan we uitvoeren.
